English   |   Bahasa Melayu

Mapois

 

Suara Patriot Sebenar

 

Wednesday 22 April 2009

Di Mana Kedaulatan Undang-undang?

Tentunya semua rakyat Malaysia kini begitu kecewa untuk melihat pemerintahan UMNO/BN yang jelas penuh dengan penyalahgunaan kuasa. Asas pembinaan negara iaitu Perlembagaan Persekutuan serta prinsip-prinsip Rukun Negara telah diabaikan untuk mencapai ideologi sempit UMNO/BN.

Walaupun menjadi pengetahuan umum bahawa UMNO/BN telah melanggari undang-undang, tetapi mereka tidak diambil tindakan, seolah-olah mereka mempunyai kekebalan.

Apa yang berlaku dalam badan kehakiman belakangan ini, akan menjadi sejarah hitam ataupun skandal dalam sejarah kehakiman di negara ini yang jelas satu badan yang tidak bebas daripada pengaruh badan eksekutif.

Umpamanya, keputusan Mahkamah Persekutuan membatalkan penggantungan tujuh ADUN daripada menghadiri sidang DUN adalah jelas bercanggah dengan Perkara 72 (1) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi: Sahnya apa-apa perjalanan dalam mana-mana Dewan Negeri tidak boleh dipersoal dalam mana-mana mahkamah. Apa yang lebih pelik adalah apabila Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa UMNO/BN kononnya menggunakan prosedur yang betul untuk mencabar keputusan Speaker DUN Perak V. Sivakumar di mahkamah. Pada hal, perjalanan dalam DUN bukan bidang kuasa mana-mana mahkamah.

No comments:

Post a Comment