English   |   Bahasa Melayu

Mapois

 

Suara Patriot Sebenar

 

Saturday 4 April 2009

Tindakan Najib Tidak Ikhlas

Pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk membebaskan 13 tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) serta menarik balik penggantungan akhbar Harakah dan Suara Keadilan, jelas tidak ikhlas.

Sebenarnya, larangan Kementerian Dalam Negeri (KDN) ke atas penerbitan dua buah akhbar Pakatan Rakyat itu tidak seharusnya berlaku pada dua minggu yang lepas. Nampaknya, ia merupakan plot yang telah dirancang oleh Najib, yang mana, larangan penerbitan kedua-dua akhbar tersebut ditarik balik pula sejurus selepas Najib dengan rasminya dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-6. Jelasnya Najib ingin menunjukkan bahawa pembatalan larangan ke atas kedua-dua akhbar tersebut, kononnya suatu keterbukaan dibawah kepimpinan barunya.

Selain itu, pembebasan sebahagian tahanan ISA adalah tidak memadai, yang mana, prinsip hak asasi manusia tetap dicabuli. Sebahagian tahanan ISA yang dibebaskan itu tidak termasuk peguam M Manoharan, yang merupakan wakil rakyat DUN Kota Alam Shah. Dengan itu, pemimpin Hindraf itu tetap dinafikan haknya untuk menjalankan tugas beliau sebagai seorang wakil rakyat sejak dipilih oleh pengundi kawasannya dalam PRU tahun lepas.

Kesimpulannya, pengumuman ‘mengejut’ Najib itu hanyalah sekadar sebahagian kempen pilihan raya UMNO/BN bagi tiga PRK yang akan datang – Parlimen Bukit Gantang, DUN Bukit Selambau dan DUN Batang Ai.

1 comment: