English   |   Bahasa Melayu

Mapois

 

Suara Patriot Sebenar

 

Thursday 5 March 2009

Mengapa Darurat Bukan PRU Negeri?

Hairannya pernyataan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali, yang menghasut kerajaan supaya mengisytiharkan darurat di negeri Perak, kononnya ingin menghormati dan mematuhi undang-undang, yang mana beliau menyifatkan Pakatan Rakyat sebagai kebodohan tentang undang-undang.

Menurut Ibrahim, Pakatan Rakyat telah memprovokasi dan mengkucar-kacirkan keadaan sudah sampai kepada keperluan mengisytiharkan darurat di negeri itu. Mereka boleh membohongkan diri sendiri, tetapi mereka tidak akan dapat mengubahnya, ia telah menjadi sejarah, merupakan fakta, bukan tafsiran, bukan pandangan bias, bahawa UMNO/BN adalah pencetus dalam krisis politik di Perak dengan bertindak di luar undang-undang.

Kita juga terpaksa menerima hakikat bahawa perlantikan Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir sebagai Menteri Besar adalah secara tidak sah dan selain itu, mahkahmah, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan polis juga telah menunjukkan bahawa mereka adalah tidak bebas daripada pengaruh badan eksekutif, iaitu UMNO dan Barisan Nasional.

Nampaknya, semangat demokrasi telah dibelakangkan oleh UMNO/BN dan konco-konconya. Mengapa sanggup mahu mengisytiharkan darurat? Adakah mereka buta sejarah? Kalau darurat diisytiharkan, rakyat tentu akan menderita dan ia akan menjejaskan ekonomi negara. Kenapa mereka tidak sanggup mengadakan PRU negeri, sedangkan ia adalah cara yang paling demokrasi untuk memulihkan ketenteraman awam? Jelasnya, sikap mereka yang kononnya mengambil berat tentang ketenteraman awam dan pertumbuhan ekonomi negara adalah tidak ikhlas, cuma rakus mengejar kuasa.

No comments:

Post a Comment