English   |   Bahasa Melayu

Mapois

 

Suara Patriot Sebenar

 

Saturday 8 September 2007

MIC, Pengkhianat Kaum India yang Hakiki

Sebut saja nama Samy Vellu, komuniti India di negara kita akan terus naik darah di mana sejak Samy sebagai Presiden MIC, ia tidak pernah memperjuangkan kaum India walau satu perkara pun. Samy hanyalah seorang pembantu kepada UMNO yang begitu taat dan setia. Itulah faktor yang menyebabkan jawatan beliau dalam kabinet yang begitu kukuh.

mapois

Sementara itu, Samy bagi pandangan kaum yang bukan India pula, adalah suatu jenaka. Sesetengah rakyat menamakan Samy sebagai ‘Perompak Lebuhraya’, di mana nama tersebut memang ada kebenarannya. Beliau selalu kata ‘seseorang yang ingin menggunakan sesuatu kemudahan, mereka sepatutnya sanggup membiayai kosnya’. Tetapi, adakah bayaran tol itu benar-benar tidak cukup? Dan bukankah kita membayar cukai jalan tiap-tiap tahun?

mapois

Justeru itu, masalah kekurangan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT), tidak pernah ia berjuangkan. Pihak yang kian berusaha untuk menuntut bilangan SJKT hanyalah ahli-ahli Parlimen DAP seperti Ketua Pembangkang Parlimen, Lim Kit Siang (Ipoh Timur), M. Kula Segaran (Ipoh Barat), Teresa Kok (Seputeh) dan Chong Eng (Bukit Mertajam), mereka selalu membangkitkan isu tersebut demi kepentingan, keadilan dan kesaksamaan kepada semua rakyat. Tetapi, oleh sebab kekurangan kerusi DAP dalam Parlimen, perjuangan mereka kurang berjaya.

mapois

Tahukah anda bahawa murid-murid yang ingin masuk SJKT berlipat ganda sejak kemerdekaan, tetapi bilangan SJKT makin berkurang. Sekiranya kita tidak berjaga-jaga, satu hari nanti, kemungkinan SJKT akan terpupus di Malaysia. Begitu juga dengan Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK9) dan Belanjawan 2007, di mana kedua-dua dasar, tidak ada sebuah pun SJKT yang akan dibina.

mapois

Bukan itu saja, pembentukan negara Islam pada tahun 2001 yang begitu biadap tindakan kerajaan, bagaimana MIC boleh bersetuju dengan tindakan UMNO yang begitu mendiskriminasikan mereka yang beragama Hindu, Kristian dan Buddha? Dan sedangkan statistik penduduk yang bukan beragama Islam hampir separuh iaitu 46 peratus.

mapois

Namun demikian, langkah yang terbaik untuk mengekalkan amalan SJK dan pelajar-pelajar kita yang boleh berbahasa ibunda serta sebuah negara yang Sekular, adalah hanya menyokong DAP yang pemimpin-pemimpinnya sanggup mengambil risiko dan menyuarakan pendirian kita demi kepentingan semua rakyat berbanding dengan MIC yang berkecacatan di depan pemimpin-pemimpin UMNO yang hanya mementingkan kekayaan mereka sendiri sahaja.

mapois

No comments:

Post a Comment