English   |   Bahasa Melayu

Mapois

 

Suara Patriot Sebenar

 

Monday 17 March 2008

UMNO Mencabar Keadilan dan Hak Semua Kaum

Tidak berapa lama selepas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengumumkan dasarnya yang bebas daripada Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang membawa kepada kronisme, korupsi dan ketidakcekapan, telah mendapat kritikan-kritikan yang tidak berasas dari UMNO. Hal ini berikutan ketidakpuasan pemimpin-pemimpin UMNO yang berkehilangan kepercayaan rakyat, khusus kepada kaum Melayu.

mapois

Hal yang paling mengejutkan adalah penyataan Pak Lah yang mana beliau bertanya kepada Guan Eng “Apakah rancangan ekonomi untuk kaum Melayu dan apakah rancangan ekonomi untuk kaum India di Pulau Pinang?” Apakah rasionalnya untuk Pak Lah menyebut kaum Melayu dan kaum India? Sekarang DAP bukannya menjalankan "dasar ekonomi kaum Cina" tetapi adalah dasar ekonomi untuk semua kaum seperti mana yang telah diumumkan oleh Guan Eng, iaitu tender terbuka untuk semua kaum.

mapois

Tindakan UMNO yang ingin mengekalkan DEB mencerminkan Barisan Nasional selama ini tiada hasrat untuk menamatkan dasar tersebut. Dengan ini, ternyatalah bahawa rakyat Malaysia telah dibodoh-bodohkan apabila prinsip DEB pada asalnya tamat pada tahun 1990, telah ditangguh-tangguhkan dengan menggunakan taktik penipuan statistik ekuiti.

mapois

UMNO mencabar penghapusan DEB ibarat mencabar hak rakyat yang sejak lama ini terpinggir akibat DEB.

mapois

No comments:

Post a Comment